zaterdag 12 december 2009

Het Zuider Eiland van New Zealand

24 november tot en met 13 december

We laten het Noordereiland achterons om met de Interislander naar het Zuidereiland te gaan. We staan op het treindek tussen de grote wagons met allerlei vracht. Op het hoogste dek vinden wij een plekkie om zo te kunnen speuren naar allerlei wild en om te genieten van het uitzicht. Het wild hebben we niet gevonden maar het uitzicht in de Marlborough Sounds was geweldig.
Vanuit Picton gaan we naar Kaikoura waar we een paar dagen blijven om te genieten van het mooie weer, de kust en om het plan te maken voor onze rondreis op het ZE.
We vinden een prima motel met uitzicht (het heette niet voor niets het Panorama Motel) op Mount Fyffe. We kunnen ons hart ophalen aan vis (zowel in het water als bij het eten) want er leeft genoeg in de baai.
De rotsen lopen namelijk rechtdoor naar een groot canyon onderwater waar veel marine leven is (dolfijnen, walvissen etc) en vogels (oa albatrossen).

We nemen een tourtje richting de walvissen (de dolfijnen kom je onderweg ook tegen) en botsen bijna op 3 verschillende sperm-whales. Eerst vonden we er eentje die ook lekker lang aan het oppervlak bleef. Nadat hij weg was gingen we naar de volgende.
Hier hadden we geluk omdat er een andere walvis op hetzelfde moment opdook uit de diepte. het gebeurt zelden dat 2 sperm-whales zo dicht bij elkaar te zien zijn. Het duurde ook maar even maar was echt een prachtig gezicht. Op de terugweg (lekker hard op een lekker zeetje) kwamen we nog albatrossen, dolfijnen en andere dieren tegen. In het dorp zijn we naar "de slegte" geweest om onze "uigelezen" boeken in te ruilen voor nieuwe, we kunnen dus weer onze rustige uurtjes vullen met lezen.

Op de route naar Picton (terug richting boot) stoppen we bij de seal-kolonie, waar een prachtige show wordt opgevoerd. Echt ontelbaar aantal van die bewegende, slapende, vechtende en spelende seals.
Na Picton nemen we de Queen Charlotte drive door de MarlBorough Sounds. Een prachtige, groene en zeer bochtige route. Door het schitterende weer hebben we optimaal genoten van de uitzichten onderweg.
Uiteindelijk komen we in Nelson aan waar we 's avonds bij Tony en Ruth op bezoek gaan (was gezellig en zondag worden we rondgeleid).

We vervolgen onze route door een bezoek te brengen aan het Tasman national park. We slapen in Kaiteriteri waar we 's middags met onze nieuwe boeken op het strand neerploffen tussen de sandflies. Deze beesten prikken maar je krijgt niet direct een bult, dat komt pas drie dagen later met enorm veel jeuk...
Bij het Tasmanpark gaan we Kayaken met 4 anderen (waaronder 2 begeleiders). We worden afgezet met de snelle watertaxi bij bark bay. We gaan langzaam de kust afzakken en komen onderweg weer seals tegen. Eerst zie je ze bijna niet maar als je dichterbij komt (op ongeveer 10 meter) zie je er steeds meer. Ook sprong er nog een in het water.
We eindigen het kayaken bij Anchorage waar we wandelen naar Cleopatra's pool. Uiteindelijk zijn we net op tijd terug om met de watertaxi weer in Kaiterireri te worden afgezet.

Terug in Nelson genieten we van ons verblijf bij Tony en Ruth die ons alles rond Nelson laten zien. Via Harries Hill (geweldig varken!!!), het geografische middelpunt van NZ, downtown Nelson (de kathedraal, de molen) en het strand (onderweg nog vers ijs met vers fruit) komen we bij het huis van TOny en Ruth.
Hier staat het zwembad al klaar waar we meteen een duik innemen. We genieten met z'n allen van de echte Kiwi bbq en gaan dan zitten om de rest van ons reisplan door te nemen.

We gaan via de Nelson Lakes de westkust ontdekken. Via een schitterende route door het binnenland en langs de Buller River komen we in Punakaiki waar we de pancake rocks bezoeken. Deze rocks zijn net een stapel pannekoeken waar de golven zich doorheen worstelen.

Via Greymouth en de westelijke kust komen we aan in het Glacier gebied. We verblijven bij het Fox Glacier niet ver van lake Matheson, waar we 's avonds hebben gegeten. We bezoeken de Fox Glacier zelfstandig met een mooie wandeling. Het is indrukwekkend om te zien, zeker op het moment dat er een brok ijs (van een paar kubieke meter) van de Gletsjer afbrak.

We doen een georganiseerde wandeling op de Franz Josef Glacier. We krijgen alle spullen speciaal aangemeten inclusief een wollen pet en handschoenen. Deze zijn niet echt nodig want het is echt schitterend weer. Na de busrit en een wandeling van 3 kwartier komen we bij het begin van de Gletsjer. Hier doen we onze crampons aan om het ijs te kunnen bestijgen.
De groep wordt in 2 delen gesplitst waarna we instructies krijgen over het gebruik van de crampons. Onze gids hakt ons een weg door het ijs waarbij we hem goed volgen. gelukkig hebben we veel grip en hebben we een prima wandeling op de gletsjer. Via stijle stijgingen, dalingen, klimmen door allerlei spleten en een schitterende onderdoorgang beleven we echt de gletsjer.
We drinken zelfs uit een van de vele stroompjes water. Schoner water is er niet te vinden. Na deze inspanning is het tijd voor ontspanning en dus gaan we naar de Glacier HotSpings. Het water varieert van 36 tot 40 graden en is echt lekker ontspannend.

We trekken weer verder naar het zuiden, maar niet voordat we een foto maken bij lake Matheson. Dit zwarte meer is bekend om de gespiegelde foto's van Mount Cook en Mount Tasman. Het is schitterend weer om zo'n foto te maken....
Via een geweldige route door het meren land en door de Southern Alps komen wij bij lake Wanaka aan. We bezoeken puzzling world met zijn vele puzzles en komen aan het eind van de middag in het dorp aan. Er wordt zoals gebruikelijk op vrijdag weer druk geborreld.

Via de route door Centraal Otago bezoeken Cromwell. Door het aanleggen van stuwmeren voor de opwekking van stroom is het oude dorp ondergelopen. Delen hiervan zijn afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. In het dorp (kern van het fruitgebied) was men bezig om geld op te halen middels het welbekende kersenpitspugen. We stoppen nog even bij de A.J. Hacket Bungee jump brug. Hier zijn de eerste bungee sprongen gemaakt.
We kijken het even aan en rijden snel door naar Arrowtown (leuk oud goudzoekers stadje met een lekker snoepwinkel...) Uiteindelijk slapen we in Queenstown waar we de Gondela opgaan om een overzicht over de stad te krijgen. Daarna wandelen we lekker door de stad. 's Avonds kregen we bezoek van de Internet Sint want we kregn een e-gedicht, helemaal toegespitst op onze reis. Erg leuk om alle dingen op deze opnieuw te beleven.

Nu gaan we opweg naar Fjordland. De eerste reden waarom we naar NZ wilden. We willen de Milfort en Doubtfull Sounds bezoeken dus plannen een aantal nachten in Te Anau. 's Avonds gaan we meteen het meer op om een bezoek te brengen aan de glowworm caves. Deze wormen geven echt licht alsof het een led-lampje is. zeker als het helemaal donker is in de grot echt heel leuk om te zien. Je moet wel je mond dichthouden want soms vallen er ook lijken naar beneden...

We worden wakker met schitterend weer en gaan dan ook met goede zin de Milford road op op weg naar -niet echt verrassend- de Milford sound. De route was prima te doen met onze Mondeo. De heenreis maken we aantekeningen waar we allemaal moeten stoppen op de terugweg. Na een lekker bakkie in de haven gaan we aan boord van de Sinbad. Niet te beschrijven zo mooi is de Milford sound. Wisselende uitzichten met schitterende vergezichten, watervallen etc.
Vanwege de stijlheid van de rotsen kan de boot heel dichtbij de randkomen en zelfs onder een waterval varen, en stoer als we zijn bleven we netjes op de boegstaan (doorweekt waren we..). Na een kort bezoek aan de Tasman zee keren we om voor de terugweg. We worden vergezeld door bottlenose dolfijnen, we kunnen er geen genoeg van krijgen. De terugweg stoppen we bijna op elke hoek en iedere keer is het mooier dan mooi.
We vermelden even kort de Homer tunnel (lekker donker), de Kea's die de rubbers van je auto eten, de lupines in het veld, de sneeuw op de topen en alle watervallen maken het een groot plaatjesboek.

's nachts wordt het slecht weer en vragen we ons af hoe het moet met de kayak tocht in de Doubtful Sound. Via een boottocht over Lake Manapauri, een busrit over de Wilmot pas komen we bij de aanlegstijger voor de kayaks (Deep Cove). Het blijft regenen tot we in de kayak stappen.

Ineens begint de zon te schijnen... De watervallen zijn op zijn mooist. We hadden het niet beter kunnen treffen. We kayakken 13 km door de West Arm van de Doubtful sound. Onderweg krijgen we lekker soep en lunchen we op de boot die meevaart met de groep. Er zijn geen strandjes alleen maar stijloplopende kliffen (dus ook geen plasplaatsen). Alles is groen, groen en nog eens groen.
Mooier dan vanuit de kayak kan je rust in de Sounds niet ervaren. Ook het varen door een waterval is een belevenis, lekker afkoelen onder een kletterend geluid van vallend water.
Petra springt aan het eind van het kayakken nog even in het water van 13 graden en komt er als een ijspegel uit. We maken dezelfde terugtocht waar we na genieten op het achterdek in de zon. Wie had dat kunnen bedenken.

We verlaten Fjordlands via de Southern Scenic Route. Dit is een route deels door de Fjordlands, Southland en de Catlins. Dit is het agrarische hart van NZ. Geen mens te zien maar wel schapen, schapen en nog eens schapen. Na Invercargill wordt het pas echt interessant in de Catlins. We komen weer een seal tegen die deze keer echt zijn eigen gebied afbakende (te Waipapa bay). Hij kwam al snuitend naar Andre gelopen toen die een stap te dichtbij zette. Dat was even schrikken om zo'n beest van ongeveer 400 kilo op je af te zien komen. (Achteraf wel lachen en stoer natuurlijk).
ook op de picknick plek zitten we niet veilig. We dekken rustig de tafel als Andre op het strand een kolos spot. Deze klimt helaas het duin op (3 meter recht omhoog) om een broodje mee te eten. Hij komt echt onze kant op en we vluchten dan ook snel de auto in. We hebben ook deze aanval overleefd. We rijden nog wat hoger om vanaf de bergtop de kliffen te bekijken. Hier eten we rustig (op een paar zeemeeuwen na) ons broodje op. Onderweg stoppen we nog bij het fossielen bos, hier liggen netjes allerlei versteende bomen op de zeebodem, die bij laagwater goed zichtbaar zijn.
Ook wandelen we nog even naar de Purakauni falls (deze zijn 20 meter breed) en bezoeken lake Wilkie. Bij Nugget point spotten we nog 3 yellow eyed pinquins. Kortom een fantastische route met mooie uitzichten, wilde dieren en schitterende ruige kusten met hoge kliffen.

Uiteindelijk slapen we Dunedin (hoofdstad van de zuidelijke provincie Otago). In Dunedin maken we wandeling langs allerlei Victoriaans gebouwen en bezoeken het stijlste straatje ter wereld (Baldwin Street). Als je 2.86 met loopt ga je 1 meter omhoog... We bezoeken de Moeraki boulders (grote knikkers op het strand) en spotten opnieuw yellow eyed pinquins op het strand van Oamaru, waar we ook slapen. Na een leuke avond bij Fat Sally rollen we voldaan in ons bed.
Ook hier gaan we 's ochtends nog even de oude stad bezoeken en daarna gaan we op weg naar Twizel. Onderweg nemen we de Vanished World Fossil Trail die ons langs allerlei fosielen en diverse steen formaties brengt. Hoogtepunt waren de elefant rocks. Vlak voordat we aankomen bij twizel bezoeken we de Clay Cliffs. Ook weer erg mooi en deed ons een beetje denken aan Bryce Canyon (USA).

Nu genieten we bij Lake Tekapo van de rust en het uitzicht op Mount Cook vanuit Oostelijke richting. Komende week gaan we relaxen (waarschijnlijk aan de oostkust) en gaan we naar ChristChurch om de terugvlucht te maken.

lieve groetjes van de Appies

ps: Misschien komt er vanuit HK nog een update als we ons vervelen...

maandag 23 november 2009

Noorder Eiland New Zealand

9 november tot en met 23 november

Auckland
In de grootste stad van het Noorder Eiland beginnen we onze NZ trip. We kwamen door de douane ondanks dat de "bio-hond" ons als potentieel gevaarlijk aanmerkte. Hij rook namelijk nog wat resten banaan in onze rugzak, en je mag niets natuurlijks meenemen.
Deze stad met zijn miljoen inwoners (een derde deel van heel NZ) is een echte wereldstad. De Lonely Planet heeft de stad uitgeroepen tot 9e uitgaansstad van de wereld. Met de nieuwe auto (ford mondeo uit het jaar 0) rijden we naar een van de buitenwijken van Auckland (Ponsonby) waar we een slaapplekje vinden. De volgende dag hebben we de hele dag de tijd om de stad te verkennen. We zien veel, van winkels tot aan oude gebouwen en de haven. Om de stad ook bij nacht te kunnen zien gaan we 's avonds in de skytower eten.
In het draaiende restaurant (op 192 meter hoogte) zien we 2 keer de hele stad en de eilanden voor de kust.
Aan het eind van het diner is de hele stad verlicht. Een leuke belevenis om te beginnen.

Bay of Islands
We laten de stad achterons om de natuur weer in te trekken. Via een mooie route komen we uiteindelijk aan bij de Bay of Islands. We slapen aan het strand in Paihia. Er valt genoeg te bekijken en nemen dan ook de volgende dag de boot naar een van de eilandjes om Russell te verkennen. Via een wandeling komen we uiteindelijk bij het hoogste punt en kunnen we nog veel meer eilanden zien.Ook maken we een tocht met een snelle boot op zoek naar walvissen en dolfijnen. Als de natuur het toelaat kunnen we zelfs met de dolfijnen zwemmen. Tijdens de tocht komen we de bottlenose en de common dolfin tegen. Het is fascinerend om te zien hoe makkelijk deze beesten door het water glijden en met gemak de boot kunnen bijhouden. Ook maken ze de meest mooie sprongen en we schieten onze geheugenkaartjes dan ook helemaal vol.Omdat er kleintjes zijn bij de dolfijnen kunnen we niet met ze zwemmen, dit maakt het feest er echter niet minder om.Om ons verder te verdiepen in de geschiedenis gaan we ook nog op onderzoek uit naar oa het Treaty House.

Hier is in 1840 de overeenkomst getekend tussen de UK en de meeste leiders van de Mauori stammen. Er ligt ook nog een echte oorlogs kano (35 meter) die nog steeds wordt gebruikt (voor ceremoniele doeleinden niet voor oorlog!!!). De kano (genaamd Ngatokimatawhaorua) moet bediend worden door 80 roeiers.

90 miles beach
Vanuit Kaitaia onderzoeken we de hele noord punt van het eiland. Omdat we over het strand willen rijden boeken we dit keer een toertje die ons via het Gumdiggers dorp, De salon met het beste ijs (HokePokey ijs), Rarawa Beach (vanwege het fijne witte zand) komen we bij Cape Reinga aan.

Dit is het punt waar de 2 oceanen (tasman en pacific) bij elkaar komen.
Je ziet ook precies de stromingen van beide tegen elkaar botsen alsof er een rechte lijn is getrokken.Bij Tapotupotu Bay picknicken we en rijden naar de zandduinen van Te Paki om daar op een sleetje de duinen af te glijden. Je huid is meteen gescrubt en het is echt lachen. We rijden door een beekje naar het strand om dan de echte tocht over 90 miles beach te volmaken. Onderweg wordt er nog van alles verteld (over de tuatua schelp) en komen we nog enkele wrakken tegen van auto's die in het drijfzand zijn blijven hangen (wij namen niet voor niets de bus!!!)

Waipaura Forest
Via een ferry overtocht (echt een oud pondje) komen we bij de Waipaura Forest aan. Hier staan nog enkele oude Kauri bomen (sommige zijn wel 2000 jaar oud). De grootste ook wel de de "God van het Woud" (Tane Mahuta) heeft een omtrek van 13.8 meter in is 51 meter hoog. Daarnaast is er ook nog de "Vader van het Woud" (Te Matua Ngahere, Petra was helemaal sprakeloos toen ze hem ineens zag) en de "Four Sisters) (vier bomen die uit dezelfde wortel komen).Na het Kauri museum komen we aan in Orewa. Bij het eten namen we lekker een garnalen cocktail en Andre een Aziatisch Bitterganituur. DIt laatste was niet heel handig want daar had een heel elftal een avondmaaltijd van kunnen maken (minimaal 50 stukjes aan vlammetjes, loempiaatjes etc.) Wel smullen en geen doggie-bag.

Coromandel
Na weer een fantastische rit (het is hier echt groen en alles staat in bloei) komen we aan in het Coromandel gebied. Dit gebied ligt deels op een van de breukvlakken en om dat te kunnen zien gaan we naar de Hot Water Beach. We zijn precies op tijd want 2 uur voor en na laag tij heeft het zin om te graven. We huren dan ook een schep en graven een kuil (we zijn net Duitsers).
Na een aantal pogingen staat Andre te springen want zijn voeten verbranden. Er komt echt kokend water door het zand. Gelukkig vinden we ook nog een koud water stroompje en zo maken een mooi gemengd bad van koud en warm water. Om af te koelen maken we een wandeling naar de Cathedral Cove. Dit zijn limstone rotsen die door de stroming zijn uitgesleten. Onderweg gaan we nog even in Gems-Bay op de rotsen een broodje eten. Na deze natuurkrachten rijden we door om ze ver mogelijk in het vulkaan gebied te komen.

Vulkanen gebied
Via de Kiwi Plantages (er worden 3 miljard kiwi's ge-exporteerd) rijden we naar Rotorua. Dit is het centrale punt om het vulkanengebied te verkennen. 's Middags bezoeken we het het oude badhuis (nu in gebruik als museum) en 's avonds gaan we naar de "Polynesian Spa". Hier kan je het water dat uit de aarde komt lekker liggen en bijkomen bij de ondergaande zon en in een regenbui (we hadden een hele mooie regenboog).

We gaan op zoek naar de Burried Village. Dit dorp is tijdens een aardbeving in 1886 helemaal verdwenen door een modderstroom die -boze tongen beweren- door de Mauori goden is opgeroepen. De toeristische "pink and white terraces" zijn daarbij helaas verdwenen in Lake Rotomahana.
Ook hebben we nog het Whakarewarewa (Whaka) bezocht. Dit is een bestaand dorp waar de Mauori cultuur nog steeds te beleven valt. Er wordt ook echt gebruik gemaakt van de warmwater bronnen om bijv. te eten, te wassen en te baden.
's Avonds gaan we cultureel doen en bezoeken we Te Puia. Andre leert een echte Haka (met grote ogen en een dikke tong)... We eten uit de Hangi (warmwater bron) en wisselen reiservaring uit met een ander paar uit Nederland. Hoogtepunt is het bezoek in het donker aan de Geisers (Prince of Wales en Potuhu-geiser). Deze spuiten nog echte natuurlijk en worden niet geholpen door de mens. echt mooi om te zien ook omdat de wind de goede kant op staat. We sluiten dit spectakel af met een kopje hot-chocolat.

De krachten van de natuur hebben we gezien maar nog niet de echte vulkanen. Dus gaan we naar Wai-O-Tapu. Dit is een thermaal wonderland met diverse verschillende bronnen en vulkanen. Elke bron is anders, of door de kleur of door de geur. De verschillende kleuren worden gemaakt door verschillende samenstellingen van de grond waardoor ze opborrelen, en varieren van gifgroen, limoengeel tot inktzwart.

Lord of the Ring
Op onze weg naar het zuiden stoppen we bij Lake Taupo. We hebben weer geluk want het is onbewolkt en kunnen dus goed de besneeuwde (Ruapehu-berg) top zien.
We besluiten om nog een wandeling door de bergen te maken. We wandelen 2 uur door het Tongariro national park, waar ook opnamens hebben plaatsgevonden voor de "Lord of the Ring" trilogie.
Via een bospad, rotspartij komen we bij Taranaki Falls. Als we om ons heen kijken zien we 2 besneeuwde bergtoppen (Ngauruhoe (2291 meter) en Ruapehu (2797 meter), het is heel even onbewolkt.
Het weer is echt zoals ze zegen "Four Seasons in one day".

Wellington
De hoofdstad van New Zealand. Echt weer een stad, veel verkeer maar geen enorme chaos. We maken een ritje met de cable-Car naar de botanische tuin en wandelen door Thorndon (de oude in Engelse stijl opgetrokken) buitenwijk terug naar het centrum. We bezoeken het Te Papa Tongarewa museum (erg mooi) om nog wat te leren van NZ. Via de winkelstraten lopen we terug naar de auto en sluiten we ons bezoek aan Wellington af.

Morgen met de InterIslander op naar het zuidereiland...

Appies.....

zaterdag 14 november 2009

Sydney

Dinsdag 3 november tot en met Maandag 9 november

"The Race That Stopped The Nation", De Melbourne Cup day is een grote happening zelfs in Sydney. Iedereen is op zijn paasbest gekleed om 's middags de paardenrace in de kroeg te kijken. Wij komen niets vermoedend na een vlotte vlucht in Darling Harbour (hartje Sydney) aan en komen midden in dit grote feest terecht. We vallen op want hebben geen hoedjes, bloemen, Stiletto Hakken en net pak aan. Wel super gezellig en een geweldige sfeer om mee te maken (en dat bij 35 graden, wat ook voor Sydney een uitzondering is). Onze hoofdprijs van de race is een heerlijk ijsje die we aan de waterkant verorberen.

We hebben op ons gemak de stad kunnen bekijken, de hoogtepunten zijn The Rocks (rondgewandeld in dit oudste gedeelte van de stad),

The Sydney Harbour Bridge (beklommen en de stad van boven bekeken),

The Sydney Opera House (grappig om te zien hoe het dak is gebouwd), The Aquarium (nogmaals de platypus bekeken en andere beesten (haai/stingrays/zeepaardjes etc) en een heerlijke zaterdag op Manly Beach (surf wedstrijden).

Op de terugweg van Manly de stad bij avond gezien wat toch weer een andere indruk geeft.

De natuur blijft ons trekken dus zijn we ook nog naar de Blue Mountains geweest. Deze keten van bergen gaf ons een aparte ervaring omdat ze volledig in de wolken zaten.

Gelukkig hadden we mazzel dat de Three Sisters even hun wolkensluier afdeden en dus toch nog goed bekeken konden worden. Het dal van de bergketen gingen we in met de steilste treinafdaling (volgens het Guiness Book of Records).

Ging echt recht naar beneden en was best griezelig.
In het dal rondgewandeld om de historie van de mijnen te bekijken en daarna met de kabelbaan terug naar de wolken. Op de terugweg door het Olympische Dorp gereden. Laatste stuk met de ferry terug naar Darling Harbour.

Verder veel gerelaxd in ons appartement en alle 90 onderbroeken zijn weer schoon.

Sydney is echt een mooie en gezellige stad. We zijn klaar voor New Zealand....

De Appies...

ps: Er is ook een trip gepubliceerd (zie link op deze pagina) met onze boottocht naar de dolfijnen in NZ.

Extra Foto's

zondag 8 november 2009

Tasmanie

Dinsdag 27 oktober tot en met Maandag 2 november

Vroeg op en met de hotel transfer naar "het busstation" om te vliegen naar het eiland vernoemd naar Abel Tasman (Tasmanie). Het was schitterend weer tijdens de vlucht dus konden we mooi het eiland bekijken (er lag nog wat sneeuw op de toppen) en Hobart was goed te zien. Gelukkig hadden we op de airport al een beetje uitgezocht wat we wilden dus gingen we op weg naar Bicheno. Je begint nu te merken dat de vakantieperiode voorbij is dus vonden we een mooi plekje vlak aan de kust op een berg met schitterend uitzicht over de Oceaan.

Het eerste op ons lijstje staat het Freycinet Nationale Park. Hier hebben we lekker gewandeld naar het uitzichtspunt richting de WineGlass bay. Grappig hoe het werkt in de bergen. De hele tijd loop je zonder wind en ineens sta je op de top en begint het te waaien. Onderweg naar het uitzichtspunt nog een Walliby gevonden met een Joey in zijn pocket. Blijft toch altijd grappig zo'n kleintje. Via een lekkere route teruggereden en langs de kust gekeken naar het strand en de rode stenen langs de kust. In ons dorp nog even naar de Blowhole geweest. Hier wordt het water bij elke golf een trechter in gestuwd waardoor een fontein ontstaat. Helaas waren we te vroeg om de pinquins aan land te zien komen. We hebben ze wel gespot op een rots zo'n 50 meter voor de kust....

Als tweede stond Cradle Mountain op het lijstje. Via de Elephant pas (zo'n echte kronkelweg) en het dorpje St Mary's (lekkere cake bij de koffie) komen we in Launceston. Hier boeken we alvast 2 nachten in Cradle Mountain en onderweg willen we slapen in Devernois. Dat laatste is niet gelukt maar uiteindelijk kwamen we in Sheffield uit. Langs het forrellenmeer geluncht (niet gehengeld). In Sheffield hebben we nog een wandeling gemaakt langs de muurschilderingen (Murals) waar het dorp bekend om is.

De weg naar Cradle Mountain was niet lang maar we moesten wel goed opletten want het regende. Door de wolken hadden we een apart uizicht over de bergen. Gelukkig waren we na een uurtje op de plek van bestemming en konden we ook meteen ons cabin in. Lekker kacheltje aan (het was maar 15 graden en nat). 's Middags gewandeld langs de beek en onze toegangspas voor de rest van de week gekocht bij het Visitor Center.

We werden de volgende dag wakker met een schitterend zonnetje en werden begroet door onze huis Wallibie, hij zat steeds van dezelfde tak te eten.. We werden door het pendelbusje afgezet bij Lake Dove en hebben de wandeling rond het hele meer uitgekozen. Natuurlijk hebben we ons netjes ingeschreven (stel je voor dat we verdwalen..). Echt een schitterend rondje waarbij je van alle kanten een ander uitzicht hebt, maar wel altijd Cradle Mountain kan zien.

's Middags gewandeld van Ronny Creek naar Snake hill. Dit is een route langs een beekje waar we weer echt wild hebben gespot. Dit keer een platypus, die niet heel vaak wordt gezien. Het is een raar zoogdier met een soort eendenbek, in het nederlands heet hij ook het vogelbekdier.

's Avonds was helemaal fantastisch. We deden een excursie in en rond het nationale park op zoek naar avonddieren. Echt heel veel gezien, van wombats (soort varkentje) tot en met quolls (eekhoorn achtig) en natuurlijk de Tasmaanse Duivel (wordt door een ziekte met uitsterven bedreigd). Het was een latertje want we waren pas om half twaalf thuis.

Nu naar onze derde lokatie Lake St Claire. Via Strahan (langs de kust) en Queenstown (mijnwerkersdorp) komen we aan in Derwin Bridge. Gelukkig vinden we hier snel een plekkie om te slapen zodat we 's middags langs het meer kunnen wandelen. Ook hier moet de platypus zitten maar hebben we hem niet gezien. De volgende ochtend nog even teruggeweest om naar de dam en het pomphuis te gaan (gelukkig hadden we een 4wd want de weg zat nog vol met gaten). Op weg naar Hobart (via de Rivers Run) stoppen we op diverse plekken om te eten en te kijken. In Hobart de oude haven bekeken en de binnenstad en na een "fish and chips" uit een puntzak teruggegaan naar het Mercure Hotel.

Morgen op naar Sydney...

De Appies...

zondag 1 november 2009

Adelaide, Grampians National Park en Great Ocean Drive

Donderdag 22 oktober tot en met maandag 26 oktober

Na een mazzeltje bij de veerboot (we gingen een boot eerder) waren we drie uur eerder op het vaste land van australie. We reden rond lunchtijd Adelaide binnen en hebben in het Elders Park gelunchd. We genoten van deze mooie stad bij 24 graden en een lekker zonnetje. We bezoeken het visitors center en warenhuis Meyer en via het Parlement en Townhall (en een geinig snoepwinkeltje) komen we bij de Kathedraal die midden in het centrum staat van de stad.

Via de wijnroute rijden we de stad uit en bezoeken we Hahndorf. Dit is het eerste Duitse dorp in Australie. Er rijden ook ineens meer Duitse auto's (porches en mercedessen). In Murray Bridge zoeken we een plaats om te slapen. Eerst komen we bij een gokpaleis uit waar je ook kan slapen (geen goed idee!!!!) en nadat we nog een stukje doorreden kwamen wij bij een motel aan. Hier was nog plaats in een lekkere ruime kamer met alle faciliteiten die we nodig hebben.

De route naar de Grampians was even gasgeven maar zeker de moeite waard. Nog echt even een bochtig weggetje door het park genomen en in het park diverse lookouts bezocht. We stoppen even bij de Mackenzie Falls, de Reed Lookout en een wandeling naar de Balconies hebben we prachtige uitzichten van het Grampians Nationale Park. Uiteindelijk vinden we in Halls Gap een plek om te slapen bij onze eerste keuze, Het Kookaburra Lodge.

Rond dit lodge weer veel dieren gespot, waaronder de Kookaburra (een prachtige vogel met grijs blauwe verendek) en een kangaroe met een Joey in de Pocket (een jong in de buidel). 's Ochtends worden we wakker door het schitterende weer en dito uitzicht op de berg ketens om ons heen.

Via een tip gingen we nog even een stukje terug naar de Boroka Lookout en hebben nog een wandeling gemaakt in de "Grand canyon" (via de wonderland car park). Op weg naar het zuiden (een makkelijke route zonder veel bochten) hebben we nog even gepicknickt met eigen broodjes en drinken. We kwamen uiteindelijk aan het begin van de Great Ocean Road bij de Killarney Beach aan. Lekker nog even op het witte strand gelopen tussen alle vogels. Aan de kust in Warrnambool vinden we weer een motel en besluiten we om een wandeling te maken richting de pier. Onderweg komen we typische australische taferelen tegen. Hele families die rond de openbare barbies (BBQ) gezellig aan het eten en drinken zijn terwijl de kinderen in het perfect verzorgde park aan het spelen zijn. In het informatie centrum nog even navraag gedaan over de walvissen (de soutern right whale zit veel in de buurt), maar helaas deze waren net een week weg richting Antartica..

Nu beginnen we echt aan de Great Ocean Drive. We komen diverse punten tegen langs de kust waar we ook allemaal stoppen. Alles is apart en magistraal om te zien. Het is er ook echt mooi weer voor, want het waait behoorlijk dus de zee is lekker ruig en zorgt voor schitterende -foto- momenten. 's ochtende beginnen we met bay of islands, bay of martyrs, Grotto, London Arch en we lunchen in Port Campbell. Via de blowhole en de 12 apostelen (waar er geen 12 meer van zijn doordat ze zijn ingestort) genieten we echt van deze mooie maar drukke route. Via Otway National Park (tropisch regenwoud) vinden we onze tussenstop in Apollo Bay. Lekker aan de kust met een baai waar je kan zwemmen.

We vervolgen de route. Nu rijden we echt langs de oceaan met aan de rechterkant de oceaan en aan de linkerkant stijle groene kliffen. Ook nu weer diverse tussenstops (Cape Patton lookout etc) komen we in Lorne om een koffie stop te houden. We doen nog een wandeling naar de Erskine Falls om ook even van het regenwoud te genieten en daarna lunchen we op het strand bij Aireys Inlet onder de welbekende vuurtoren. Het monument van de Great Ocean Road wordt ook nog even aangedaan. Hier worden alle mensen geeerd die aan de weg hebben gewerkt en het tot zo'n mooie ervaring voor iedereen maken. We rijden de hele route uit naar Barwon Heads en Ocean Grove en slapen op de airport om 's ochtends vroeg door te gaan naar Tasmanie.

Petra en Andre

ps: Er zijn ook weer nieuwe foto's

donderdag 22 oktober 2009

Red Center en Kangaroo Island

The Red Center

Maandag 12 oktober tot en met Zaterdag 17 oktober

De rondreis door het Rode Hart begint. Voor dat we het rode hart in rijden doen we nog even boodschappen en halen we een permit voor de Mereenie loop. Met de goede route omschrijving van Kuoni gaan we van start. Onderweg her-en-der gestopt oa bij het Jim's Place roadhouse. Dit is bekend om zijn piano spelende dingo. Verder kon je er van alles doen zoals kamelen rijden etc. Met de 4WD hebben we een eerste unsealed (ook wel dirt road) gereden om de meteorieten kraters van de Henbury Meteorite te bekijken. Bij het volgende roadhouse (mt. Ebenezer) hebben we geluncht van onze boodschappen en meteen gekeken hoe ze aboriginal kunst maken in de workshop. Petra neemt de volgende etappe voor haar rekening die ons bij Mount Connor brengt. Dit is de eerste “steen” die boven de aarde uitsteekt. Sommige mensen verwarren deze met Uluru. Via diverse lookouts realiseren we ons dat het hier echt het red center is, alles is rood, de stenen, het zand, echt alles. We rijden door naar ons echte autralische hotel (Outback Pioneer). Alles vindt plaats rond de barbie (barbeque).
's Avonds naar de zonsondergang bij Uluru gegaan. Echt prachtig om te zien hoe de steen van kleur veranderd als de zon langzaam ondergaat. Echt indrukwekkend om hem van dichtbij te bekijken. Dit kan je niet met een foto vergelijken.
Kwart voor vijf 's ochtends opgestaan om bij de zonsopkomst weer naar Uluru te kijken. We kunnen dit doen vanaf het nieuwe uitzichtspunt (Talinguru Nyakunytjaku) die pas 5 dagen open is. Ook hier weer een heel kleurenspel. Nog even ontbeten op de parkeerplaats om zo de dag optimaal te kunnen benutten.
Na een wandeling (Mala walk en een deel van de Uluru basewalk) zijn we naar de Olga's gereden (aboriginal naam: Kata Tjuta). Onderweg zijn we nog wilde kamelen tegengekomen. De Olga's zijn 36 losse ronde stenen. Anders maar ook zeer indrukwekkend. Via de Walpa Gorge wandeling en een bezoek aan de Valey of de Winds (eindelijk verlost van de vliegen) hebben we ze van dichtbij bekeken. De hele dag was het lekker warm maar gelukkig hadden we voldoende water bij ons...
Op weg naar Kings Canyon nog even gestopt bij Mount Connor waar we tot onze verrassing nog een blik konden werpen op een zoutmeer. In Kings Creek hebben we van een stevige lunch genoten. Grappig gesprek gehad met een Aussie. Petra had de auto midden op het plein geparkeerd, waarop de Aussie zegt (vertaald) “ Je staat in the middle of nowhere”. Waarop Andre zegt “We zijn hier in de middle of nowhere”. Antwoord van de Aussie “Je bent zelfs verder dan the middle of nowhere”. Iedereen lachen. De wandeling later verklaarde ook echt dat we in de middle of nowhere zaten. Wel een mooi stukje of nowhere. De Kings Canyon Rim walk (helemaal lopen rondom de kloof) is een echte aanrader. We zijn zelfs nog even afgedaald naar de Garden of Eden. Romantisch zonder slangen..
De Mereenie loop was een belevenis. Wel veel getril (onverharde weg met kuiluh) en stoppen was verboden omdat je op aboriginal grond rijd. Echt een belevenis om zolang in de wildernis te rijden. Ook moesten we af en toe de ruiten wissen om het stof van tegenliggers of inhalers te verwijderen. Na de loop komen we bij Gosses Bluff waar we eindelijk kunnen stoppen voor een picknick.

Uiteindelijk komen we via “tele-tubbie” heuvels aan bij Glen Helen Gorge. Hier worden we verrast door het zwemwater dat in de Gorge staat. We bevinden ons nu in het McDonnell National Park. 's Avonds naar live music geluisterd (Cris Aniston) en lekker gegeten. 's Ochtends in de Gorge gezwommen bij 12 graden (celsius). Heeeeeeeeel Koud was het maar wel meteen wakker.
Via de touristische route door de McDonnell Ranches gereden waar we gewandeld hebben bij de Ormistan Gorge en Ochre Pits (waar de aboriginals hun verf vandaan haalden) en de Standley Chasm komen we aan in Alice Spings. Daar nog even wat lokale bijzonderheden bezocht zoals het grootste klaslokaal van de wereld bij “The School of the Air”. Hier krijgen 167 kinderen die in de outback wonen onderwijs. Dit ging vroeger via de radio en nu via internet. Ze wonen minimaal 50 km van een gewone school af om toegelaten te worden tot dit onderwijs. We hebben een live les bekeken en dat was erg leuk om te zien. Daarna nog naar de Royal Flying Doctor Service geweest. Ook dit blijft leuk om te zien, helaas waren Jeff en Kate niet aanwezig.
Kangaroo Island

Zaterdag 17 oktober tot en met Donderdag 22 oktober
Vandaag nemen we het vliegtuig van Alice Spings naar Adelaide. Grappig om te zien dat het een soort busstation is waar je ook gewoon mensen aan de gate mag komen ophalen. Alles ging weer even vlotjes dus we hadden snel onze spullen en hebben op de airport onze overtocht naar Kangaroo Island vastgelegd.
Je merkt wel dat we nu een stukje zuidelijker zitten want de temperatuur is gedaald tot 17 graden. Na een bezoek aan “the bay of Adelaide” in feite Adelaide aan Zee (Glenelg) rijden we via een mooie route zover mogelijk door naar Cape Jervis. Deze keer was het niet makkelijk een slaapplaats te vinden.(Trouwen op zaterdag is populair) Uiteindelijk lukt het via een tip in Second Valley bij Leonards Mill. Heerlijk gegeten met echt heel vriendelijke mensen. Voordeel is dat we nog maar 15 minuten van de boot afzitten en dus de volgende dag lekker rustig aan kunnen doen. Na een kkkkkkkkoude nacht, dat is even wennen, gaan we op weg naar Kangaroo Island om echt een rustpunt in onze reis in te bouwen.
Via een rustige overtocht onder begeleiding van dolfijnen komen we aan op het eiland. Bij het visitor center onze slaapplaats in het Caravan Park geregeld (nee, we hebben niet gekampeerd). Nu nog even boodschappen doen in de grootste stad (Kingscote) van het eiland (het eiland heeft 4000 inwoners) en ook de enige plek waar dit kan.

We hebben echt 4 dagen genoten van de natuur, de rust, geluiden en de beesten. De Koala's zaten bij ons huisje (moest je wel even zoeken), de vogels (papegaaien) vlogen in het rond, de wallibies speelden verstoppertje bij zonsondergang, en een grote kangaroe stond ineens voor onze deur, de zeeleeuwen op het strand bij SealBay en Admiral Arch, de pelikanen in American River, Pinquins bij de boot. Op de weg en in het bos ook nog reptielen (Heath Goanna) gezien en een stekelbeest (Enchida).
Hoogtepunt was de nocturnal (avond) wandeling. Dan zie je pas echt veel dieren waaronder possums (brushtail en ringtail(zeldzaam)) en heel veel Koala's die ook nog eens knorren als varkens. Als laatste moeten we nog even ons bezoek aan de Remarkable Rocks en de Kelly Caves vermelden. Hier geen dieren maar wel erg mooi.
Kortom alleen maar genieten en uitgerust op naar de Great Ocean Drive.
Veel liefs en groetjes,
Petra en Andre

zondag 11 oktober 2009

Darwin en The Ghan

Maandag 5 oktober tot en met Zondag 11 oktober
Kakadu National Park
Met de vers opgehaalde 4wd (Outlander) en veel water aan boord om de warmte te lijf te gaan, gingen we op weg naar het Kakadu National Park. Dit park dat eigendom is van de Aboriginals bevat veel verschillende natuur varierend van mangrove bossen, overstromingsvlakten, savanne lijkende laagland gebieden, heuvels met eucaliptus bossen en 500 km lange stijle klifwand van het plateau (nu genoeg van de aardrijkskunde les). Op weg naar het park de eerste road-trains tegengekomen.
Al snel was onze eerste stop bij het “Window on the wetland” visitor center met zicht op het prachtige wetland op de adelaide river. Daarna door het park heen op weg naar Cooinda waar we lekker drie nachtjes verblijven.
Om echt kennis te maken met de Aboriginal cultuur zijn we naar Ubirr geweest. Hier zijn rotstekeningen te vinden die gebruikt werden om van generatie op generatie kennis van het gebied en de geschiedenis over te dragen. Via een lekkere wandeling naar het uitzichtspunt. Hier hadden we een mooi overzicht over de wetlands en de gebergten die in het park zijn opgenomen. 's Middags naar nog een site met tekeningen geweest (Nourlangie Rock). Onderweg op diverse punten gestopt. Onder andere bij de East Alligator River om via de boatramp de krokodillen te spotten. Er zaten er vier (die wij gezien hebben). We bleven op veilige afstand van het water want je weet het maar nooit.

Op naar de JimJim watervallen. Eindelijk echt een keer off-road rijden. Het eerste stuk ging gewoon over een dirt road. Prima te doen... Laatste kilometers waren een uitdaging, van zacht zand, door water en kiezel stroken komen we bij het begin punt van onze klimpartij. Het was inderdaad een hele tocht om bij het meer tekomen waar de JimJim waterval uitkomt. Bij 39 graden viel het niet altijd mee, maar de beloning was groot doordat we in het meer konden zwemmen (hier zaten GEEN krokodillen).
Romantisch de zon zien ondergaan bij de Yellow River waar we vele trekvogels voorbij zagen trekken.

Litchfield National Park
Via Pine Creek hebben we het Kakadu National Park verlaten. We stopten nog even bij het Waradjan Aboriginal Culture center. Koffie gedronken bij een echt Roadhouse (met allemaal truckers) waar we ontvangen werden door de erg vriendelijke eigenaar onder de slogan “Hi Kids”. Even later kwam een iets oudere heer binnen en deze werd verwelkomt met “Hi Young Man”. Kortom gewoon spontaan en gastvrij. Koffie kon sterker!!!
Via batchelor rijden we het Litchfield park in. We hebben enorme termieten heuvels gezien en bewonderd (sommige ruim 4 meter hoog). Ook zagen we dat er verschillende soorten termieten heuvels waren (platte die lijken op grafstenen die perfect zijn uitgelijnd op het noorden en het zuiden) en grote heuvels die rond lopen waar altijd en plek te vinden is die de perfecte termieten temperatuur heeft (31 graden). Leerzaam maar helaas ook veel vliegen...
Nog even doorgereden (de tank was bijna leeg) naar Florence Falls waar we konden genieten van een schitterende waterval. Hier niet helemaal doorgewandeld want we wilden lekker doorrijden naar Darwin.

Darwin
In Darwin lekker gerelaxd, de treinkaartjes opgehaald, goed gegeten en lekker een beetje langs de kust getoerd. Niet veel te vertellen eigenlijk. Ook in de stad dieren gespot (grote Vleermuizen).

The Ghan

De kamelen rit begint. We gaan met de train van Darwin naar het Rode hart. Deze trein is vernoemd naar de Afgaanse kamelen drijvers die vroeger voor de bevoorrading zorgden vanuit de haven van Darwin. Snel vonden we onze plekken in de rode klasse (daarnaast zijn er ook nog de gold en platinum klasse). Leuk dat je meteen contact hebt met andere reizigers (van alle nationaliteiten).

In Katherine hadden we een tussenstop van 4 uur en hebben we lekker op de Katherine River gekano'd.
Lekker genieten van de rust en alle geluiden van de natuur. Ook veel vogels gespot en er zijn ook schildpadden gezien. We hebben niet in de rivier gezwommen maar wel in de natuurlijk bron van SpringVale.
Aan boord van de trein hebben we spelletjes gedaan, gelezen en genoten van het -soms- wisselende landschap. Ook hebben we goed gegeten in de dining-cabin en in de nachtelijke uurtjes gekaard met Duitsers en een Engelsman.

Na ruim 24 uur (en een noodstop vanwege geraakt vee) kwamen we aan in Alice Springs. De auto opgehaald en lekker bij het zwembad gezeten om ons voor te bereiden op het rode hart.